martes, 23 de abril de 2013


Una bona pràctica a la meva escoleta
La bona pràctica que he escollit de la escoleta on realitzo les meves pràctiques és l’activitat de l’hort escolar. Penso que realitzen una bona pràctica perquè fomenten el respecte cap a l’educació mediambiental, milloren la relació família-escola, ja que les famílies participen d’aquest hort escolar i, per últim, perquè els infants aprenen a treballar en equip a l’hora de sembrar, regar i recollir les hortalisses.
L’hort escolar es du a terme una vegada per setmana. Els grups d’infants que hi participen són heterogenis i tenen un o dos anys. A mitjan matí, realitzen un desdoblament d’aula, mig grup d’infants acudeix a taller de llenguatge i l’altre mig grup d’infants va a l’hort. D’aquesta manera, les mestres propicien situacions riques d’aprenentatge i aconsegueixen que els infants es concentrin més per l’activitat que realitzen. Crec que l’horari que han escollit per realitzar aquesta activitat és una bona estratègia per part d’elles, perquè a mitjan matí els infants estan molt esvalotats després d’estar tres hores dins classe i penso que els fa falta sortit un poc per calmar-se.
A més, amb aquesta activitat, els infants aprenen responsabilitats com és cuidar i respectar el medi ambient, tenir cura de les plantes, aprenen avaluar el procés de creixement de cada planta, etc. D’aquesta manera, es treballa l’àrea de coneixement del medi natural del currículum.
Aquest hort, es troba dividit per dues parts. A una part, els infants van jugant amb un arener que consisteix en una tauleta per ompli i buidar l’arena, diferents materials de plàstic per fer transvasaments i una taula d’experimentació. A l’altra part, trobem l’hort on els infants van entrant de dos o de tres en tres per sembrar, regar, llevar males herbes o recollir. Les mestres ho realitzen d’aquesta manera perquè sinó els infants trepitgen tot el sembrat i costa més controlar-los a tots.
En conclusió, puc dir que és una activitat que m’agrada molt, ja que he pogut veure en directe com els infants gaudeixen i aprenen amb la natura. A més, és una manera, com he dit anteriorment, de fer-los respectar el medi ambient des de ben petits, d’aprendre a estimar-lo i cuidar-lo i d’agafar responsabilitats quant a la seva cura. 

Amb aquesta entrada he treballat la competència 1.2 perquè he reflexionat i ponderat quines són les pràctiques que duen a una bona actuació professional i la 4.3, perquè he elaborat hipotèsis sobre el per què d'aquestes pràctiques a partir de la informació que he anat recollint mitjançant l'observació.


4 comentarios:

  1. Hola Fani!
    M'ha agradat molt la bona pràctica de la teva escoleta perquè l'hort és una estratègia d'aprenentatge molt significativa per als infants.
    Encara que sembli una pràctica innovadora, no oblidem que el seu precursor va ser en Froebel a principis del segle XIX. El pedagog alemany va considerar la trascendència de l'hort a l'escola perquè permet als infants viure l'evolució de les plantes i, al mateix temps, valorar la importància de la seva cura. A més, destacà que l'infant es descobreix a si mateix a la natura com un mirall.

    ResponderEliminar
  2. Tenir un espai, un racó podríem dir, on la natura n’és protagonista és un privilegi.
    No només a Menorca, sinó arreu del planeta, cal que a les futures generacions se’ls ensenyi a tenir cura i respecte pel medi que tant ens ofereix: vegetació, vida silvestre, aire lliure de pol•lució, alimentació... És una font de recursos imprescindible que s’ha d’estimar i cuidar, més a dia d’avui, que no amb poca freqüència els mitjans de comunicació ens informen de la direcció a la que estem abocant el globus terrestre, en un futur relativament immediat i poc encoratjador.
    Amb aquesta pràctica, podem educar infants perquè esdevinguin ciutadans conscienciats i respectuosos amb el medi des del seu més tendre inici; i, qui sap si posant fre a les conseqüències de les accions de l’home en el seu anhel d’oferir un futur i una qualitat de vida millors, per mitjà d’avenços tecnològics, econòmics i socials, que per altra banda resulten ruïnosos i anihiladors pel planeta.
    Maite.

    ResponderEliminar
  3. Hola Fani,
    M’ha sorprès aquesta bona pràctica ja que coneixia centres del segon cicle d’educació infantil que desenvolupen l’Hort Escolar, però desconeixia que al primer cicle també es pogués treballar, així doncs, he pogut aprendre que amb altres ritmes, rutines, interessos, capacitats i possibilitats, els infants poden aconseguir un aprenentatge significatiu al centre.
    Un aspecte rellevant també, és la participació de tots els agents educatius (pares, mares, ...) tal com exposes, m’agrada aquest fet, ja que els involucra i fa partícips, aconseguint una col•laboració cap a objectius comuns.
    El valor de l’hort escolar, com bé anomenes, apart d’educar en el respecte i cura del medi ambient, afavoreix l’autonomia personal, el treball en grup, coneixement de l’entorn, ... és a dir, treballar de manera transversal les diferents àrees curriculars de manera natural, significativa, etc.
    Gràcies per la teva aportació,
    Isma

    ResponderEliminar
  4. Trob que has triat una meravellosa bona pràctica. La veritat és que admiro la voluntat de l'equip docent per tirar endevant un porjecte tan complexe.

    A l'escola on faig pràctiques l'hort escolar es realitza a partir de Primària i és una llàstima perquè la veritat és que compten amb uns espais perfectes per a dur-ho a terme.

    Trobo que s'han de saber valorar els beneficis que aporta aquesta pràctica i treballar en equip perquè l'experiència sigui un èxit. No ens hem d'oblidar que treballar un hort no és una tasca fàcil i requereix de molta dedicació.

    El més important és la riquesa d'aquest contacte de l'infant amb la natura que, com diu na Rebeca, els permet observar el cicle vital de les plantes i es poden veure reflectits.

    ResponderEliminar